Sajtóközlemény: Befogadó Terek

Az Amnesty International Magyarország, a Háttér Társaság, a Labrisz Leszbikus Egyesület és a Budapest Pride büszkén tesszük közzé a Befogadó Terek kétéves projekt eredményeit, melynek célja az LMBTQI diákok és munkavállalók életének megkönnyítése, az iskolai zaklatás csökkentése és a munkahelyi diszkrimináció elleni küzdelem volt.

 

Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének 2019-es kutatása alapján az LMBTQI emberek még mindig súlyos diszkriminációnak vannak kitéve mind az iskolai, mind a munkahelyi környezetben. A Befogadó Terek projekttel ezen problémák kezelését tűztük ki célul, és az LMBTQI emberek támogatására, valamint az elfogadóbb társadalom építésére koncentráltunk.

 

A projekt elején kutatásokat végeztünk az LMBTQI diákok és a velük dolgozó szakemberek tapasztalatairól, valamint LMBTQI munkavállalók munkahelyi élményeiről is.

Az LMBTQI diákok 46,7%-a arról számoltak be, hogy nagyon gyakran, gyakran vagy időnként hallottak homofób megjegyzéseket tanároktól vagy iskolai dolgozóktól. A tanárok vagy iskolai dolgozók 47,7%-a és diákok 42,4%-a soha nem lépett közbe, ha homofób megjegyzést hallott. De a legtöbben magyar nyelv és irodalom, történelem illetve idegennyelv-órán hallottak pozitívan LMBTQI témákról és 59,1% tudott több mint 6 LMBTQI diákról iskolájában.

Az LMBTQI munkavállalók arról számoltak be, hogy 25%-uk még mindig egyáltalán nem vállalja fel magát munkatársainak és 28%-uk munkahelyi feletteseinek. 46% pedig nem jelentette, ha munkahelyi diszkrimináció érte munkahelyén. Viszont, azoknál a válaszadóknál, akiknek a munkahelyén van esélyegyenlőségi szabályzat, ott 73%-ban ez kiterjed a szexuális irányultságra is és 66%-ban a nemi identitásra is. 

A kutatások eredményeiről itt található részletes leírás: Befogadó Terek: Az LMBTQI munkavállalók helyzete MagyarországonBefogadó Terek: LMBTQI diákok helyzete a magyar közoktatásban 

 

A projekt keretében helyzetfelmérő workshopokkal kezdtük a tréningek és kurzusok elkészítését, hogy az igényeknek megfelelő tudást és információt adjunk át a résztvevőknek. Ezután pedig elkészítettük a tréningek és módszertani képzések anyagait és felépítésüket. Az elmúlt két évben számos munkahelyen, oktatási intézményben és fiatalokkal foglalkozó szervezetnél tartottunk befogadást elősegítő képzéseket és foglalkozásokat. Összesen 31 munkahelyi workshopot tartottunk több mint 325 munkavállalónak, munkahelyi vezetőnek és HR szakembernek is.

 

Tanároknak és fiatalokkal dolgozó szakembereknek is nyújtottunk képzési lehetőséget. Összesen 19 módszertani képzést, 20 diák foglalkozást és 3 önkéntes képzést tartottunk, így több mint 540 embert értek el a személyes foglalkozások során. Az oktatási részben nagyban megnehezítette az iskolai workshopok szervezését a homo- és transzfób propagandatörvény, ennek ellenére is sikeresen tudtuk folytatni a projektet.

 

A személyes tréningek mellett létrehoztunk online kurzusokat is, melyek segítségével széles körben elérhetővé tettük az LMBTQI emberek támogatására és befogadására vonatkozó tudást. Online kurzusokat fejlesztettünk és tettük elérhetővé Befogadó iskolák címen diákoknak, tanároknak, szakembereknek. Valamint közzétettük Befogadó munkahelyek elnevezésű kurzusukat munkavállalók, munkaadók és HR szakemberek számára. Célunk, hogy tovább növeljük az online kurzusok elérését, és legalább 1000-1000 ember töltse ki az oktatási és munkahelyi kurzusokat a következő években.

 

Zárókonferencián értékeltük a projekt eredményeit és tapasztalatait fiatalokkal foglalkozó szakemberekkel, ahol a szakmai beszélgetéseken és programokon 22 szakember vett részt. Ők több mint 3200 diákkal dolgoznak, akiket ilyen módon közvetetten mi is elértünk. Kiadványokat és módszertani segédanyagokat készítettünk tanároknak és fiatalokkal dolgozó szakembereknek az iskolai zaklatás kezeléséhez: Labrisz - Befogadó terek 2022-2024  

 

Podcast epizódokat készítettünk a projektről, ahol a projektet megvalósító szervezetek képviselőivel hallgatható meg egy beszélgetés (#26 „Elfogadó és nyitott" - milyen egy befogadó tér?), illetve a munkahelyi tréningek egyik résztvevője mesél tapasztalatairól és a munkahelyi befogadásról (#27 Sokszínűség és inkluzivitás a munkahelyen - hogyan lehet megvalósítani?)

 

Számos módszerrel értékeltük a projekt hatékonyságát és hatását. Követtük, hány embert értünk el az online hirdetésekkel, képzésekkel és workshopokkal, és felmértük a projektben részt vett emberek véleményét. A projekt értékelésében külső szakértő is részt vett.

 

Célunk a projekt befejeztével továbbra is az LMBTQI közösség támogatása és az elfogadóbb társadalom építése. Ennek érdekében a projekt partnerszervezeteiként folytatjuk a tevékenységeinket, és tovább visszük a projektben egymással és másokkal megosztott jó módszereket és eszközöket, hogy további eredményeket érjünk el.

 

A Befogadó Terek projekt eredményei bizonyítják, hogy az összefogás és az oktatás hozzájárulhat a társadalmi befogadás és az egyenlőség előmozdításához az LMBTQI közösség számára. Ezúton köszönjük mindazoknak, akik részt vettek és támogatták ezt a fontos kezdeményezést, valamint az Európai Uniónak a projekt támogatását.

 

altszoveg