Melegség és megismerés

A program céljai:
  • A fiatalok és tanáraik, nevelőik melegséggel kapcsolatos ismereteinek bővítése, tévhiteik eloszlatása.
  • A melegség mint identitás megjelenítése személyes élettörténeteken keresztül; érzékenyítés a meleg emberek problémái iránt.
  • A melegség mint társadalmi jelenség megmutatása, az ezzel kapcsolatos problémák számbavétele.
  • Pozitív attitűdök kialakulásának segítése; a megbélyegzés, kirekesztés elleni közös felelősségvállalás szükségességének tudatosítása.
Milyen konkrét ismereteket, attitűdöket közvetítünk a programban?

Olyan fogalmak tisztázása, mint sztereotípiák, homofóbia, hetero-, bi-, homoszexualitás, transznemű, transzvesztita, nemi identitás, nemi orientáció, szabadságjogok, coming out/előbújás. A melegséggel kapcsolatos tévhitek és előítéletek (mint pl.: a homoszexualitás bűn, betegség, nem természetes állapot, társadalomromboló; a meleg férfiak mind nőiesek, a meleg nők mind férfiasak; a „buzizás” nem is bántó; a felvonulás provokáció stb.) megvitatása és eloszlatása, valamint pozitív attitűdök és a segítőkész magatartás előmozdítása a résztvevőkben. Konkrét érdekvédő szervezetek tevékenységének bemutatása, elérhetőségük megadása. A program célja az érzékenyítés, és nem a direkt meggyőzés. Így természetesen tiszteletben tartjuk a miénktől eltérő (pl. vallási) nézeteket a melegséggel kapcsolatban, miközben kifejtjük, hogy bizonyos nézetek, előítéletek hogyan hatnak személyes és társadalmi szinten, s jelentenek problémát a meleg embereknek.

Módszerek:

A foglalkozásokat (amelyek lehetnek 45–60 vagy 90 percesek, esetleg többórások is) két, erre a feladatra speciálisan felkészített, képzett vezető tartja, egy meleg férfi és egy leszbikus nő.
Legjellemzőbb módszereink: személyes történeteken keresztül megmutatni a meleg, leszbikus embert a maga valójában, érzéseivel, gondolataival, problémáival, valamint az ezekkel való szembesülésnek is teret adó érzékenyítő gyakorlatokkal (beszélgetés, vita, filmrészletek, szerepjátékok, kiscsoportos feladatok).

Egy tipikus óravázlat:
  1. Bemutatkozás
    Az előadók elmondják a nevüket, és néhány, általuk fontosnak tartott információt saját magukról, illetve a programról.
  2. „Jégtörő” játék
    Különböző mozgásos hangulatoldó feladatok, amelyekkel azt is demonstráljuk, milyen közös jellemzőink vannak a résztvevőkkel.
  3. Asszociációk, fogalmak tisztázása
    A diákok már meglevő tudásának feltérképezése, az őket leginkább foglalkoztató kérdések beazonosítása.
  4. Szabad beszélgetés a felmerült kérdésekkel kapcsolatban
    A kérdéseket bármikor feltehetik a résztvevők az óra folyamán, de általában hagyunk időt a konkrét kérdésekről szóló kötetlenebb beszélgetésre.
  5. A diszkrimináció formái
    Összegyűjtjük, milyen formákban jelentkezhet a diszkrimináció általában, illetve specifikusan a melegek és leszbikusok esetében. Konkrét helyzetgyakorlatokkal, szerepjátékkal érzékenyítjük a résztvevőket, hogy észrevegyék, hogyan lehet a melegeket diszkriminálni (családban, munkahelyen, médiában, utcán, iskolában: bántalmazás, kirekesztés, elbocsátás).
  6. Mit tehetek én?
    A diákok összegyűjtik, milyen módokon lehet reagálni, ha azt látják, hogy valakit diszkrimináció ér (pl. csúfolódás, „szívatás”, verbális vagy fizikai megalázás, agresszió).
  7. Hova fordulhatunk segítségért?
    Segítő ill. jogvédő szervezetek elérhetőségeinek bemutatása.
Háttérdokumentumok, ajánlott olvasmányok, linkek, elérhetőségek:
 
A melegség és megismerés program Norvég Civil Alap finanszírozású projektjében kifejlesztett új tananyagok innen tölthetőek le:
 
 
2015 február 7-én a III. LMBT Történeti Hónap keretén belül '15 éves a Melegség és megimserés program' címmel beszélgetés zajlott az alapító tagokkal. Egy rövid összeállítás itt található az eseményről:
http://melegvagyok.hu/videoblog/139

Sándor Bea (szerk.): Már nem tabu. Kézikönyv tanároknak a leszbikusokról, melegekről, biszexuálisokról és transzneműekről.
Budapest, Labrisz Leszbikus Egyesület, 2002
http://www.labrisz.hu/node/82

Takács Judit: Homoszexualitás és társadalom
Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó, 2004
http://www.policy.hu/takacs/books/isbn9639494577/

Birtalan Balázs: Halállal lakoljanak? A homoszexuális ember és a kereszténység
Budapest, Cartafilus Kiadó, 1997
http://mek.oszk.hu/04400/04487/

Szenteh Natália: És ha a te gyereked lenne homoszexuális?
Budapest, Masculus Kiadó, 2003
http://www.masculus.com/kiadvanyok/hungarian/szn_esha.html

Betty Fairchild – Nancy Hayward: Most, hogy tudod – Útmutató meleg és leszbikus fiatalok szüleinek
Budapest, Göncöl Kiadó, 2002
http://www.hatter.hu/most-hogy-tudod

Takács Judit – Mocsonaki László – P. Tóth Tamás: A leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű (LMBT) emberek társadalmi kirekesztettsége Magyarországon
Budapest, MTA Szociológiai Kutatóintézet, a Háttér Baráti Társaság a Melegekért és a Labrisz Leszbikus Egyesülettel együttműködésben, 2007
http://www.policy.hu/takacs/pdf-lib/LMBT-kirekesztes-2007.pdf

Kuszing Gábor: Rideg bánásmód – Esettanulmányok a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű emberek elleni erőszakról és hátrányos megkülönböztetésről
Budapest, Patriarchátust Ellenzők Társasága, 2008
http://patent.org.hu/LMBT_emberi_jogok_2002-2007.pdf

www.hatter.hu

www.pride.hu

www.melegvagyok.hu
 
Egyéb, a programmal kapcsolatos információk, meghívás:
 
Kövesi Györgyi (kovesigyatgmail [dot] com)
Virág Zsolt (virag [dot] zsolt4atchello [dot] hu)

A programról a médiában:

2010. április 24. m1, Fogadóóra (09:18-tól):
http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/04/24/17/Fogadoora_2010_aprilis_24_.aspx

2008. december 11. TV2, Mokka:
http://webcast.tv2.hu/mokka/index.php?m=video&video_id=386724

2007. november 22. TV2, Strucc:
http://webcast.tv2.hu/dynamic/index.php?m=video&video_id=40352

2007. október 28. Kossuth Rádió, Smink nélkül:
http://www.mr1-kossuth.hu/index.php/Szolgaltato-es-magazin/Smink-nelkul.html

CsatolmányMéret
tevhitek-szoroanyag_hu_net.pdf384.65 KB
mm-szoroanyag_en_net.pdf539.32 KB
mm-szoroanyag_hu_net.pdf539.17 KB
Melegség és megismerés óra értékelése, Gonda Zita gimnáziumi vezető tanár.doc36 KB
2013.12.02_-_semmelweis_-_mm_osszesito.pdf458.15 KB
2013.12.06_1_-_kurt_gimi.pdf453.34 KB
2013.12.06_2_-_elte_apaczai.pdf448.43 KB
2013.12.11_1_-_amos_vezer_gimi.pdf450.62 KB
2013.12.11_2_-_amos_vezer_gimi.pdf448.32 KB
2014.02.11_-_illyes_gyula_gimn.pdf424.78 KB
2014.03.14._elte.pdf440.95 KB
2014.03.18_-_gorsium.pdf449.04 KB
exxon_2014.05.06..pdf426.24 KB
mm2011kerdoiv_minta.pdf112.65 KB
Brosúra tanár- és pszichológia szakosoknak41 KB
Óravázlatminta, 200627 KB
Nyílt levél Magyar Bálint oktatási miniszternek, 200428 KB
Szakmai ajánlás, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézetének docense, 2008.31.5 KB